Van Dijk Inpijn - Van metaalbedrijf naar software innovator in metalen productie
Download deze klantcase!
PROJECT
Digitalisering productieproces
LOCATIE
Vlietskade 6007, 4241 WP Arkel
PROJECTLEIDER(S)
Remco Boot
Digitaliseren van bedrijfsprocessen
Van Dijk Inpijn is een toonaangevend dienstverlenend metaalbedrijf gevestigd in Arkel, gespecialiseerd in diverse metaalbewerkingen en maatwerkoplossingen voor de industrie en machinebouw. Met een breed scala aan diensten, van plaatwerk, verspaning en constructie tot laswerk en assemblage, levert Van Dijk Inpijn hoogwaardige producten en oplossingen die voldoen aan de specifieke eisen van hun klanten.
Sinds 2017 werkt BriteBlue samen met Van Dijk Inpijn aan de digitalisering van hun processen. Gedurende deze periode zijn wij van IT-leverancier uitgegroeid tot een trusted advisor, waarbij we niet alleen problemen oplossen, maar ook onontgonnen potentieel ontdekken en benutten. Samen hebben we een aantal succesvolle projecten gerealiseerd.
SAMEN MET BRITEBLUE HEBBEN WE DE SAMENWERKING MET ONZE KLANTEN NAAR EEN HOGER NIVEAU GETILD
Digitalisering urenregistratie
Dagelijks registreerden de medewerkers van Van Dijk Inpijn hun uren op papier, wat eens per week op kantoor werd ingevoerd in Dynamics NAV. Dit was tijdrovend en foutgevoelig. In een fabriekshal vol metaal is een toetsenbord en muis geen optie voor het invoeren van uren. Daarom hebben we de urenregistratie verplaatst van pen en papier naar een stateless webapplicatie die real-time integreert met Business Central. Van Dijk Inpijn heeft zelf metalen zuilen gemaakt met een touchscreen die op verschillende plaatsen in de fabriek staan, waarop medewerkers hun uren kunnen registreren.
Flow optimalisatie lasersnijden
Van Dijk Inpijn zag de noodzaak om de efficiëntie van hun plaatwerkafdeling te verhogen door de interne logistiek te optimaliseren. De doorstroom van productieorders werd gehinderd doordat er veel orders tegelijk in bewerking waren, wat leidde tot een overvloed aan fysieke producten op de werkvloer, onnodige logistieke bewegingen en tijdverlies door het zoeken naar orders.
Voor de plaatwerkafdeling is een geavanceerd shop floor control systeem geïntroduceerd. Dit systeem biedt real-time inzicht in de voortgang van productieprocessen en optimaliseert de interne logistiek. Door de integratie met Business Central wordt de voortgang van productieprocessen direct in het ERP-systeem geregistreerd. Hiermee is het lasersnijden 40% efficiënter geworden waardoor machine beter worden benut en doorlooptijd van orders wordt teruggebracht.
Roadmap
Van Dijk Inpijn wil voorop blijven lopen met digitale innovatie in de sector. De successen die we samen hebben geboekt, hebben ruimte gegeven aan een nieuwe ambitie: het transformeren van Van Dijk Inpijn van een traditioneel metaalbedrijf naar een softwarebedrijf dat metalen producten produceert.
Vanuit deze ambitie hebben we een gezamenlijke roadmap opgesteld en vervolgprojecten gestart:
Digitalisering werkvoorbereiding
We hebben een webapplicatie gerealiseerd die het werkvoorbereidingsproces stuurt en ondersteunt. De applicatie haalt data uit CAD-bestanden, visualiseert deze in 3D voor gebruikers en vermindert het aantal handelingen drastisch.
Productieplanning
Op basis van QRM-principes wordt de productieplanning automatisch uitgevoerd. Dit geeft voormannen real-time inzicht in de stand van zaken en het werk dat op hen afkomt, zodat ze beslissingen kunnen nemen die hun bronnen en flow beter optimaliseren.
Shop floor control
Alle relevante informatie die nodig is voor het uitvoeren van werk aan een machine wordt digitaal aangeleverd aan de operator. Vanuit een 3D-model kunnen ze het product bekijken en analyseren, en waar nodig worden uitslagen en relevante documenten getoond.
Ambitie
De digitalisering van het productieproces is ver doorgevoerd bij Van Dijk Inpijn. De komende jaren gaan we samen het enorme potentieel benutten dat hierdoor is ontstaan. Een aantal mijlpalen van de roadmap waarmee Van Dijk Inpijn verder wil digitaliseren zijn:
Versimpelen en Automatiseren van Werkvoorbereiding door Inzet van AI;
Het Ontsluiten van het Orderproces naar de Website voor Plaatwerk.
Met deze stappen wil Van Dijk Inpijn hun vakmensen laten focussen op het uitoefenen van hun vak in plaats van data-entry, wat ook een strategisch personeelsprobleem oplost in een sector waar vakkennis steeds schaarser wordt.