NEEM GEÏNFORMEERDE BESLISSINGEN OP BASIS VAN DATA
Business intelligence is een van de meest prominente modewoorden in het moderne zakelijke landschap. De adoptie ervan neemt snel toe. Aangezien bedrijven meer gegevens genereren dan ooit tevoren, wordt waargenomen dat veel van deze bedrijven BI omarmen om te profiteren van die gegevens. Of het nu gaat om een reeds succesvol bedrijf of een start-up, ze hebben de mogelijkheid nodig om weloverwogen beslissingen te nemen door middel van nauwkeurige data-analyse.
Betere besluitvorming
Steeds vaker maken bedrijven gebruik van BI vanwege de vele voordelen, maar het meest voorkomende is toch wel het omzetten van gegevens in inzichten voor betere besluitvorming. Business intelligence helpt organisaties om eenvoudig significante informatie te vinden en zakelijke trends te identificeren.
Business Intelligence verbetert besluitvormingsprocessen en versterkt tactisch en strategisch management. Zo kan business intelligence bijvoorbeeld de mogelijkheid vergroten om de huidige trends in consumentenaankopen te analyseren, waardoor bedrijven weten wat hun consumenten kopen, en producten kunnen aanbieden die aansluiten bij de huidige consumptietrends. Dit zal leiden tot een verbetering van de winstgevendheid, aangezien ze in staat zullen zijn om doelklanten aan te trekken. Het kan de zichtbaarheid van processen verbeteren en het mogelijk maken om gebieden te identificeren die verbetering behoeven. BI-tools helpen deskundige intelligentieanalisten snel door talloze gedetailleerde periodieke rapporten te gaan om de prestaties van de processen van een organisatie te beoordelen, terwijl ze tijd besparen en de productiviteit verbeteren.
Altijd up-to-date
Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven moeten investeren in een effectief business intelligence-systeem is omdat het hun efficiëntie, productiviteit, verkoop en winstgevendheid kan verbeteren. De opkomende BI-modellen hebben de mogelijkheid om veel zakelijke uitdagingen op te lossen. Ze kunnen ook marketinginitiatieven winstgevender maken en de communicatiestrategie van het merk verbeteren.
Business intelligence kan nauwkeurige gegevens verstrekken, real-time updates geven en helpen bij forecasting, wat betekent dat bedrijven “wat-als”-scenario’s kunnen voorspellen en zich dus beter kunnen voorbereiden. BI-gebruikers kunnen snel antwoorden krijgen op hun zakelijke vragen en waardevolle tijd besparen. Veel bedrijven gebruiken BI om inzicht te krijgen in wat hun concurrenten doen, ook wel Competitive Intelligence genoemd.
Met het juiste BI-systeem kan het management een oogje houden op het bedrijfsproces, inclusief financiën, productie, personeelszaken en door klanten gegenereerde informatie. Er zijn veel business intelligence-tools op de markt die kunnen helpen om deze informatie om te zetten in gemakkelijk te begrijpen rapporten. BI-tools kunnen organisaties helpen bij het bepalen van veranderende marktomstandigheden en het identificeren van trends, en ze voorzien van tijdige informatie waarmee ze onmiddellijk kunnen reageren op deze veranderingen en optimaal gebruik kunnen maken van de kansen. BI-tools helpen bij het monitoren van klanten, zelfs degenen die ontevreden zijn geweest over de producten/diensten van een organisatie. Deze inzichten stellen bedrijven en dienstverleners in staat om hun aanbod aan te passen aan de behoeften van hun klanten en zo de klanttevredenheid te verbeteren.